De ID-check is een online identificatie. Het online identificeren maakt het mogelijk om de identiteit van een persoon vast te leggen aan de hand van de volgende wettelijke identiteitsdocumenten: paspoort, identiteitskaart of Nederlands vreemdelingendocument.
ID-check
Hoe werkt de ID-check?
Stap 1
Je ontvangt van ons per mail een link voor het uitvoeren van de ID-check. Lees de tekst in de mail goed door en klik op de link. Vervolgens beland je op de ID-check webpagina. Lees ook de tekst op deze webpagina goed door en klik op ‘Start ID-check’.
Stap 2
Je gaat je identiteitsbewijs verifiëren met een documentscan. Deze documentscan werkt het beste met een goede mobiele camera. Scan de QR-code om de documentscan op je mobiele telefoon te openen. Een QR-code scannen kan door met de camera app van je mobiele telefoon op de QR-code te richten. Er verschijnt vervolgens een melding om de documentscan via de browser te openen.
Stap 3
De documentscan is nu zichtbaar op je mobiele telefoon. Lees de gegeven tips goed door.
Stap 4
Selecteer het document waarmee je identificatie wenst uit te voeren en klik op ‘Open camera’. Je ziet nu een melding waarbij je het toestel toestemming dient te geven om de camera te openen, kies ‘Sta toe’.
Stap 5
Scan het document met de camera en zorg dat het document in het aangegeven venster komt te staan.
Stap 6
Maak een selfie (een foto van jezelf). Houd je gezicht in het venster. De camera vraagt om te glimlachen, dit is om uit te sluiten dat bijvoorbeeld een foto wordt gebruikt.
Stap 7
Wanneer dit is gelukt wacht dan tot je op de volgende pagina komt. Dit kan eventjes duren. Zodra je hier belandt ben je klaar met de ID-check.
Hoe moet ik een QR-code scannen?
Een QR-code scannen kan met de camera app van je mobiele telefoon. Open de camera op je mobiele telefoon en richt deze op de QR-code. Er verschijnt vervolgens een melding om het webformulier via de browser te openen.
Werkt dit niet?
In de Appstore van je mobiele telefoon zijn diverse QR-code scanners te vinden die je kan downloaden. Of een makkelijkere optie: je kan in je browser van je mobiele telefoon (voorkeur Chrome) de volgende link invoeren: https://www.herschut.nl/id-check/.
Mijn identiteitsbewijs is verlopen
Bij een (online) identificatie gebruik je altijd een geldig legitimatiebewijs. Als deze is verlopen kan je geen gebruik maken van de ID-check. Tijdens het proces krijg je dan ook de volgende melding: ‘Het document is verlopen, probeer het met een geldig document’.
Ik lijk niet op de foto van mijn legitimatiebewijs
Het kan zijn dat je niet meer lijkt op de foto van je legitimatiebewijs, bijvoorbeeld door een bril, baard of een ander kapsel. Probeer tijdens het maken van de scan zoveel mogelijk overeen te komen met de foto van je legitimatiebewijs.
Bril
Heb je een bril? Zet je bril dan af.
Baard
Met een baard kan het voorkomen dat je gezicht niet wordt herkend. We zullen je niet vragen om je baard af te scheren. Neem in dit geval contact op met de behandelaar van jouw dossier.
Ander kapsel
Heb je een andere kleur haar of heb je een compleet ander kapsel? Dit maakt niet uit voor de foto, het gaat enkel om het gezicht.
Werkt het nog steeds niet?
Probeer de ID-check uit te voeren in een andere browser of probeer het, indien mogelijk, op een ander toestel.
Werken bovenstaande tips niet? Neem dan contact met ons op.
Mijn camera werkt niet
Soms komt het voor dat de camera niet werkt nadat je gebruik hebt gemaakt van de QR-code. Probeer dan eerst de link van de ID-check rechtstreeks op je mobiele telefoon te openen (door de mail met link op je mobiele telefoon te openen) of voer de link in de browser van je mobiele telefoon (bij voorkeur Chrome).
Mocht dit niet werken dan heb je mogelijk geen toestemming gegeven voor het gebruik van de camera. Start het proces van de ID-check opnieuw en geef toestemming.
Krijg je geen melding voor het gebruik van je camera?
Dan kan het zijn dat je dit uit hebt staan. Check de instellingen van je telefoon.
Samsung
Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Apps’ > kies je browser, bijvoorbeeld ‘Chrome’ > ‘Machtigen’ > ‘Camera’ > kies ‘Toestaan bij gebruik van app’ of ‘Altijd vragen’.
IPhone
Ga naar ‘Instellingen’ klik op Safari > ‘Camera’ > kies bij toegang tot camera op ‘Sta toe’ of ‘Vraag’
Werkt het nog steeds niet?
Probeer de ID-check uit te voeren in een andere browser of probeer het, indien mogelijk, op een ander toestel.
Werken bovenstaande tips niet? Neem dan contact met ons op.
De camera maakt geen foto van mijn legitimatiebewijs
Als de camera geen foto maakt van je legitimatiebewijs, lees de volgende tips dan goed door:
- Houd het identiteitsbewijs recht tijdens het maken van de foto
- Zorg dat alle belangrijke elementen van het identiteitsbewijs zichtbaar zijn
- Zorg dat het identiteitsbewijs in het aangegeven venster komt te staan
- Zorg dat de foto scherp is
- Zorg dat de omgeving niet te donker of te overbelicht is
- Zorg dat er geen schaduw te zien is op je legitimatiebewijs
- Zorg voor een schone lens van de camera
Werkt het nog steeds niet?
Probeer de ID-check uit te voeren in een andere browser of probeer het, indien mogelijk, op een ander toestel.
Werken bovenstaande tips niet? Neem dan contact met ons op.
De webpagina loopt vast
Heb je alle tips goed opgevolgd?
- Houd het identiteitsbewijs recht tijdens het maken van de foto
- Zorg dat alle belangrijke elementen van het identiteitsbewijs zichtbaar zijn
- Zorg dat het identiteitsbewijs in het aangegeven venster komt te staan
- Zorg dat de foto scherp is
- Zorg dat de omgeving niet te donker of te overbelicht is
- Zorg dat er geen schaduw te zien is op je legitimatiebewijs
- Zorg voor een schone lens van de camera
Updaten
Staat er nog een update klaar van je browser of mobiele telefoon? Voer deze update dan uit en probeer de ID-check opnieuw.
Werkt het nog steeds niet?
Probeer de ID-check uit te voeren in een andere browser of probeer het, indien mogelijk, op een ander toestel.
Werken bovenstaande tips niet? Neem dan contact met ons op.
Wat is digitaal ondertekenen?
Voor het digitaal ondertekenen van documenten maken we gebruik van de inlogmiddelen van de bank waarmee je je online kan identificeren (iDIN). Bij het digitaal ondertekenen wordt een te ondertekenen document gekoppeld aan de iDIN-transactie waarbij je bevestigt dat je op die manier het document digitaal ondertekent met het inlogmiddel van je bank.
Is digitaal ondertekenen wel veilig?
Voor het digitaal ondertekenen maken we gebruik van de inlogmiddelen van de bank. Banken hebben ruim 20 jaar ervaring met betrouwbare inlogmiddelen waarmee hun klanten zich veilig online kunnen identificeren. Zij geven de zekerheid over de werkelijke identiteit van klanten die zich via hun eigen bank bij andere organisaties identificeren. Banken bieden deze zekerheid omdat iedere klant van de bank zich al legitimeert bij het openen van een bankrekening.
Welke gegevens worden er gedeeld als ik gebruik maak van digitaal ondertekenen?
Je ziet exact welke gegevens wij opvragen en die gegevens worden pas doorgegeven nadat je daar eerst nadrukkelijk goedkeuring voor geeft. Met iDIN worden alleen persoonsgegevens (naam, geboortedatum en adres) verstrekt. Wij krijgen via iDIN geen inzage in je financiële gegevens, zoals saldo- en betaalgegevens.
Je gegevens worden altijd veilig versleuteld verzonden. iDIN is net zo veilig en betrouwbaar als internetbankieren en iDEAL.
Gegevens over je gebruik van iDIN worden door de bank niet voor eigen commerciële doeleinden gebruikt en je gegevens worden ook niet doorverkocht aan anderen.
Hoe weet ik of de ondertekening is gelukt?
Je weet dat de ondertekening is gelukt als je in je mail het digitaal ondertekende document en het transactiebewijs ontvangt (check eventueel je spamfolder). Deze e-mails zijn voor jouw eigen administratie en hoef je niet door te sturen. 
Is een digitale handtekening rechtsgeldig?
Met digitaal ondertekenen maken wij gebruik van iDIN, wat eIDAS gekwalificeerd is. De digitale handtekening zoals deze gezet wordt geldt als een geavanceerde digitale handtekening en geldt als een handtekening zoals bedoeld in artikel 3:15a Burgerlijk Wetboek.
Bij de geavanceerde handtekening ligt de nadruk op de betrouwbaarheid van het proces. De volgende onderdelen spelen een rol bij het bepalen van de mate van betrouwbaarheid en bewijskracht:
- Zij is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden
- Zij maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren
- Zij komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden
- Zij is op zodanige wijze aan het elektronisch bestand waarop zij betrekking heeft verbonden (Associatie), dat elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord.
Welke banken maken gebruik van digitaal ondertekenen via iDIN?
Je kunt gebruik maken van digitaal tekenen als je privé bij een van deze banken bankiert: ABN AMRO, ASN Bank, Bunq, ING, Rabobank, RegioBank en SNS. Je kunt dus geen gebruiken maken van digitaal ondertekenen met een zakelijke rekening. Mocht je niet bij één van deze banken bankieren of geen toegang hebben tot internetbankieren, neem dan contact op met de behandelaar van jouw dossier. 
Kan ik met een zakelijk bankaccount digitaal tekenen?
Nee, je kunt alleen een digitale handtekening zetten als je privé bankiert bij één van de aangesloten banken. Is dit niet het geval, neem dan contact op met de behandelaar van jouw dossier.
Ik heb een en/of rekening, kan ik dan wel digitaal ondertekenen?
Het maakt niet uit als je ondertekent met een en/of rekening. Belangrijk is dat je via je eigen inloggegevens van de bank de handtekening zet. Doe je dit niet, dan is de handtekening helaas niet geldig.
Digitaal ondertekenen
Digitaal ondertekenen
Wat is digitaal ondertekenen?
Voor het digitaal ondertekenen van documenten maken we gebruik van de inlogmiddelen van de bank waarmee je je online kan identificeren (iDIN). Bij het digitaal ondertekenen wordt een te ondertekenen document gekoppeld aan de iDIN-transactie waarbij je bevestigt dat je op die manier het document digitaal ondertekent met het inlogmiddel van je bank.
Is digitaal ondertekenen wel veilig?
Voor het digitaal ondertekenen maken we gebruik van de inlogmiddelen van de bank. Banken hebben ruim 20 jaar ervaring met betrouwbare inlogmiddelen waarmee hun klanten zich veilig online kunnen identificeren. Zij geven de zekerheid over de werkelijke identiteit van klanten die zich via hun eigen bank bij andere organisaties identificeren. Banken bieden deze zekerheid omdat iedere klant van de bank zich al legitimeert bij het openen van een bankrekening.
Welke gegevens worden er gedeeld als ik gebruik maak van digitaal ondertekenen?
Je ziet exact welke gegevens wij opvragen en die gegevens worden pas doorgegeven nadat je daar eerst nadrukkelijk goedkeuring voor geeft. Met iDIN worden alleen persoonsgegevens (naam, geboortedatum en adres) verstrekt. Wij krijgen via iDIN geen inzage in je financiële gegevens, zoals saldo- en betaalgegevens.
Je gegevens worden altijd veilig versleuteld verzonden. iDIN is net zo veilig en betrouwbaar als internetbankieren en iDEAL.
Gegevens over je gebruik van iDIN worden door de bank niet voor eigen commerciële doeleinden gebruikt en je gegevens worden ook niet doorverkocht aan anderen.
Hoe weet ik of de ondertekening is gelukt?
Je weet dat de ondertekening is gelukt als je in je mail het digitaal ondertekende document en het transactiebewijs ontvangt (check eventueel je spamfolder). Deze e-mails zijn voor jouw eigen administratie en hoef je niet door te sturen. 
Is een digitale handtekening rechtsgeldig?
Met digitaal ondertekenen maken wij gebruik van iDIN, wat eIDAS gekwalificeerd is. De digitale handtekening zoals deze gezet wordt geldt als een geavanceerde digitale handtekening en geldt als een handtekening zoals bedoeld in artikel 3:15a Burgerlijk Wetboek.
Bij de geavanceerde handtekening ligt de nadruk op de betrouwbaarheid van het proces. De volgende onderdelen spelen een rol bij het bepalen van de mate van betrouwbaarheid en bewijskracht:
- Zij is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden
- Zij maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren
- Zij komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden
- Zij is op zodanige wijze aan het elektronisch bestand waarop zij betrekking heeft verbonden (Associatie), dat elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord
Welke banken maken gebruik van digitaal ondertekenen via iDIN?
Je kunt gebruik maken van digitaal tekenen als je privé bij een van deze banken bankiert: ABN AMRO, ASN Bank, Bunq, ING, Rabobank, RegioBank en SNS. Je kunt dus geen gebruiken maken van digitaal ondertekenen met een zakelijke rekening. Mocht je niet bij één van deze banken bankieren of geen toegang hebben tot internetbankieren, neem dan contact op met de behandelaar van jouw dossier. 
Kan ik met een zakelijk bankaccount digitaal tekenen?
Nee, je kunt alleen een digitale handtekening zetten als je privé bankiert bij één van de aangesloten banken. Is dit niet het geval, neem dan contact op met de behandelaar van jouw dossier.
Ik heb een en/of rekening, kan ik dan wel digitaal ondertekenen?
Het maakt niet uit als je ondertekent met een en/of rekening. Belangrijk is dat je via je eigen inloggegevens van de bank de handtekening zet. Doe je dit niet, dan is de handtekening helaas niet geldig.
Videocall
Kan ik via elke browser de videocall betreden?
Betreed de videocall altijd via Google Chrome, Safari of Firefox (géén Internet Explorer of Edge).
Ik heb geen microfoon of luidspreker
Als je geen microfoon of luidspreker hebt kan je proberen je oortjes/koptelefoon aan te sluiten. Als dit niet werkt kan je gewoon het gesprek betreden zonder microfoon of luidsprekers. Eenmaal in het gesprek kan je inbellen om zo een audioverbinding tot stand te brengen.
Hoe werkt inbellen?
Klik in de videocall op het icoontje met het horentje met een pijl (links onderin). Er verschijnt een telefoonnummer dat je kunt bellen en vervolgens wordt er een code gevraagd. Deze code staat onder het telefoonnummer.
Ik heb geen video/audio terwijl ik het gesprek succesvol heb betreden
Je hebt geen video/audio terwijl je het gesprek succesvol hebt betreden. Dit betekent dat je bij de mediacontrole groene vinkjes zag bij camera, microfoon en luidspreker.
Probeer de volgende stappen:
1. Controleer of je het gesprek hebt betreden via Google Chrome, Safari 11+ of Firefox-browser.
Je kunt het gesprek vaak niet betreden via een andere browser.
Je kunt de videocall ook betreden via een tablet of smartphone. Videogesprekken op een iOS-apparaat worden alleen ondersteund met Safari. Met een Android-toestel kun je deelnemen via een Chrome-app.
2. Controleer of je het gesprek betreedt via een beveiligd Wifi-netwerk
Als je deelneemt via een beveiligd Wifi-netwerk, bijvoorbeeld een bedrijfsnetwerk, dan kan het zijn dat vanwege bedrijfsbeperkingen videogesprekken (van 24sessions) niet zijn toegestaan. Je kunt dan deelnemen via een gastnetwerk, hotspot of met 4G.
3. Het probleem is niet opgelost met stap 1 en 2?
Probeer of je het gesprek kan betreden via een ander toestel. Werkt dit ook niet? Bel in om zo toch een audioverbinding tot stand te brengen.
Hoe werkt inbellen?
Klik in de videocall op het icoontje met het horentje met een pijl (links onderin). Er verschijnt een telefoonnummer waar je naartoe kunt bellen en vervolgens wordt er een code gevraagd. Deze code staat onder het telefoonnummer.
Ik loop vast in de mediacontrole
Als een apparaat een foutmelding geeft, dan verschijnt er een automatische probleemoplossing in de chat. Je volgt dan de stappen volgen die je worden getoond. De ChatBot probeert zo met jou tot een oplossing te komen.
Hoe kan ik inbellen?
Inbellen is een terugvaloptie wanneer je het gesprek niet kan betreden of wanneer de verbinding plotseling wordt onderbroken.
Klik in de videocall op het icoontje met het horentje met een pijl (links onderin). Er verschijnt een telefoonnummer waar je naar toe kunt bellen en vervolgens wordt er een code gevraagd. Deze code staat onder het telefoonnummer.
Mijn camera en/of microfoon doet het niet
Als de camera en/of microfoon het niet doet dan zie je dit in de mediacontrole door middel van rode kruisjes bij de camera en/of microfoon.
Staan er bij jou geen rode kruisjes, maar allemaal groene vinkjes? Kijk dan even bij de vraag ‘Je hebt geen video of audio terwijl je het gesprek succesvol hebt betreden’.
Zie je wel rode kruisjes? Soms is het het probleem dat de verkeerde camera en/of microfoon zijn aangegeven. Als wel de juiste camera en microfoon zijn aangegeven, zorg dan dat de camera en microfoon zijn geactiveerd voor je browser. Meestal krijg je hier automatisch een pop-upvenster voor in je scherm. Daarmee kun je de camera en microfoon gelijk activeren. Werkt dit niet, dan moet je dit handmatig activeren. Klik op de links hieronder voor je browser met informatie hoe je dit doet.
Kunnen mijn partner en ik via verschillende locaties het gesprek betreden?
Indien er meerdere personen in het videogesprek aanwezig moeten zijn, dan is het mogelijk dat zij vanuit verschillende fysieke locaties aan het videogesprek deelnemen.