Nieuwbouwwoning gekocht?
Ben jij over een tijd de trotse eigenaar van een nieuwbouwwoning? Dan is deze blog voor jou zeker de moeite waard om door te lezen. In deze blog lees je het antwoord op de 5 meest gestelde vragen aan ons over de aankoop van een nieuwbouwwoning.
1. Welke betalingen gaan via de notaris?
Nota van afrekening
Is bekend wanneer de notariële overdracht zal plaatsvinden? Dan geeft de notaris de datum door aan de verkoper van de grond en aan de aannemer. De verkoper en de aannemer sturen naar aanleiding van dit bericht de eerste nota’s naar de notaris. De notaris verwerkt deze nota’s op de nota van afrekening.
De nota van afrekening is een soort van verzamelnota van alle belangrijke facturen die jij als koper -op het moment van de notariële overdracht- moet betalen.
Handig voor aangifte IB
Op de nota van afrekening worden ook de advieskosten/bemiddelingskosten van jouw financieel adviseur opgenomen. Dat maakt de nota van afrekening ook een handig document voor bij jouw aangifte IB. De (advies)kosten die je maakt voor de financiering zijn namelijk aftrekbaar.
Betalingen via notaris
De betaling van de grondprijs, de eventuele vervallen aanneemtermijnen en advies/bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur op het moment van de notariële overdracht gaan via de notaris.
Betalingen rechtstreeks naar jou
De volgende facturen van de vervallen aanneemtermijnen zal de aannemer direct naar jou sturen. En dus niet meer naar de notaris. Jij kunt dan, als je een hypotheek op de nieuwe woning hebt, deze factuur doorsturen naar de bank. De bank betaalt de factuur dan in de meeste gevallen rechtstreeks aan de aannemer uit je bouwdepot.
2. Wat is het voordeel om de hypotheekakte bij de projectnotaris te laten passeren?
Projectnotaris
In een nieuwbouwproject wordt er een vast notariskantoor (projectnotaris) aangewezen door de verkoper. Bij de projectnotaris vindt de overdracht van de grond plaats. Je bent niet verplicht om ook de hypotheekakte te laten voorbereiden en passeren door de projectnotaris. Wat is het voordeel om dit wel te doen? Alle notariële zaken voor wat betreft de overdracht van de grond en de financiering daarvan worden onder een dak geregeld. Dit zal jou een hoop tijd en extra geregel besparen.
Combi met familierecht
Daarnaast combineren (toekomstige) samenwoners vaak de overdracht van hun nieuwbouwwoning met een afspraak over een samenlevingscontract en testamenten. Wij bieden op onze website een mooie online dienst aan voor het voordelig opstellen van een samenlevingscontract en testamenten. Meer informatie hierover vind je onder online diensten op onze website.
3. Waarom is het af te raden om de grond af te nemen zolang de omgevingsvergunning nog niet onherroepelijk is?
Bij de realisatie van nieuwbouwwoningen wordt er altijd een omgevingsvergunning aangevraagd bij de gemeente om ervoor te zorgen dat de betreffende woningen daadwerkelijk gebouwd mogen worden.
Nadat de bezwaartermijn is verlopen en er geen bezwaar is ingediend, wordt de omgevingsvergunning onherroepelijk. Pas ná dit moment kan de notaris een afspraak met je inplannen voor de overdracht. Dit geldt alleen op het moment dat er ook een hypotheekrecht gevestigd moet worden. De reden hiervoor is dat de bank 100% zekerheid wil hebben dat de te bouwen woning daadwerkelijk gerealiseerd mag worden.
4. Waarom moet je voor de notariële overdracht het Garantiecertificaat hebben ontvangen?
Voorafgaand aan de notariële overdracht moet je in het bezit zijn van het Garantiecertifcaat. Dit certificaat komt met de post en is een officieel document dat je goed moet bewaren.
Aannemer gaat failliet
Stel je voor dat de aannemer failliet gaat tijdens de bouw en jij bent in het bezit van het Garantiecertificaat, dan wordt op basis daarvan de woning alsnog afgebouwd of wordt er samen met jou gekeken naar een oplossing.
Waarborging kwalititeit
Daarnaast wordt de kwaliteit van de (af)bouw van de woning gewaarborgd door dit certificaat. Het certificaat kan je dus zien als een soort garantiebewijs voor de afbouw van jouw woning en het is daarom belangrijk dat je die in je bezit hebt voordat de grond juridisch wordt geleverd.
5. Wat is een belangrijke tip voor kopers van een nieuwbouwwoning voor de oplevering van de nieuwbouwwoning?
Neem een deskundige mee
De oplevering van de nieuwbouwwoning is een feestelijk en belangrijk moment. Samen met de aannemer loop je door het huis om te kijken of alles naar behoren is en er geen gebreken zijn. Na afloop maak je samen met de aannemer een rapport op waarin alle zaken worden vastgelegd die nog niet (geheel) voldoen aan de feitelijke oplevering.
Het is verstandig om iemand in de arm te nemen die verstand heeft van de oplevering van een nieuwbouwwoning. Je weet dan zeker dat jij geen belangrijke gebreken over het hoofd ziet op het moment van de oplevering.
5%-regeling
De aannemer krijgt 3 maanden de tijd om de eventuele gebreken te herstellen. In het geval dat dit niet op tijd gebeurt, kan je in sommige gevallen aanspraak maken op de 5%-regeling. Wat de 5%-regeling precies inhoudt, kan je lezen in de blog van Simone en in het informatieformulier dat wij jou toesturen bij de aankoop van jouw nieuwbouwwoning.
6. Vragen?
Heb je aanvullende vragen over het bovenstaande of bij andere vragen over jouw nieuwbouwwoning? Neem dan contact op met onze afdeling Nieuwbouw, zij helpen je graag!
Bedankt voor dit handige blog over de zaken die je met de notaris regelt rondom de koop van een huis. Ik ben bezig met het afronden van een hypotheek en moet daarna nog even langs bij mijn notaris om een aantal zaken vast te leggen. Ik zal zal de tips meenemen!
Beste Marie,
Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat je iets aan onze blog hebt gehad.