Kun je als VvE een (duurzaamheids-)lening aangaan?
26 september 2022
Voor appartementsgebouwen is verduurzaming een veelgehoorde wens. De kosten die deze verduurzaming met zich meebrengen kunnen aanzienlijk zijn.
Indien in het reservefonds van de Vereniging van Eigenaars (“VvE”) niet voldoende geld aanwezig is om deze kosten te voldoen en de appartementseigenaren geen extra betaling aan het reservefonds willen doen, is het aangaan van een (duurzaamheids-)lening door de VvE een mogelijkheid. In deze blog vertel ik meer over de punten waar je als VvE op moet letten indien je een (duurzaamheids-)lening wilt aangaan.
Mag mijn VvE een geldlening aangaan?
Sinds 2018 is in de wet opgenomen dat een VvE een geldlening kan aangaan voor het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten en zaken van het appartementsgebouw. Voorwaarde hiervoor is dat in het reglement van de VvE het aangaan van een geldlening expliciet niet is uitgesloten. Dit geldt ook voor reglementen die vóór 2018 (dus voor de wetswijziging) zijn opgesteld.
Als in het reglement van de VvE wel expliciet is opgenomen dat de VvE geen leningen aan mag gaan, dan is een wijziging van het VvE-reglement vereist.
Hoe vindt de besluitvorming binnen de VvE plaats?
De algemene vergadering van de VvE is het orgaan dat het besluit kan nemen om een geldlening aan te gaan. Om een rechtsgeldig besluit te kunnen nemen moet het minstens aan de volgende voorwaarden voldoen:
Voor de vergadering
- het voornemen om de geldlening aan te gaan moet als agendapunt op de agenda van de vergadering zijn opgenomen. De voorgestelde energiebesparende maatregelen, de nieuwe maandelijkse servicekosten en het gewijzigde meerjarenonderhoudsplan moeten daarbij ook onderdeel zijn van de agenda;
- de uitnodiging van de vergadering moet tijdig voor de vergadering zijn verzonden.
Welk termijn hiervoor geldt, volgt uit het VvE-reglement;
Tijdens de vergadering
- het besluit moet genomen worden met de in het VvE-reglement opgenomen meerderheid van stemmen;
Na de vergadering
- van het genomen besluit moeten notulen worden opgesteld;
- nadat alle appartementseigenaren kennis hebben genomen van het besluit (doorgaans door verspreiding van de notulen) hebben leden van de vergadering één maand het recht om een verzoek te doen het besluit te laten vernietigen.
Hoe verder na het genomen besluit?
Één maand nadat alle appartementseigenaren kennis hebben genomen van het besluit, kan het bestuur van de VvE de geldleningsovereenkomst namens de VvE ondertekenen. Een voorwaarde van de duurzaamheidsinstelling is vaak dat de geldlening wordt vastgelegd in een notariële akte. De voordelen van een notariële akte van geldlening zijn:
- de dwingende bewijskracht (de inhoud van de akte wordt als waarheid aangenomen);
- de akte wordt bewaard in het protocol van de notaris en raakt daarmee nooit zoek;
- de executoriale kracht (bij niet nakomen van verplichtingen van een van de partijen kan direct de deurwaarder worden ingeschakeld).
“Sinds 2018 kan de VvE een geldlening aangaan.”
Heb je hulp nodig of wil je dat iemand met je meekijkt naar het reglement?
In het begin van het proces kunnen wij beoordelen of het reglement van de VvE het toestaat om een geldlening aan te gaan. Mocht dit niet zo zijn, dan kunnen wij je helpen bij het wijzigen van het VvE-reglement (wijziging van de akte van splitsing in appartementsrechten).
Ook kunnen we je helpen met het opstellen van de vergaderagenda, de oproeping en de notulen.
Als de duuzaamheidsinstelling als voorwaarde heeft dat de geldlening in een notariële akte wordt vastgelegd, dan moet je hiervoor langs de notaris gaan. Uiteraard kunnen wij deze akte voor je opstellen.