Legalisatie betekent dat een document of handtekening door een geautoriseerde instantie of notaris op echtheid wordt gecontroleerd en als origineel wordt verklaard. Het kan ook betekenen dat je een document geschikt laat maken voor gebruik in een ander land. Voorbeelden van dit soort documenten zijn een akte van de burgerlijke stand, een uitspraak van een rechtbank of een diploma.
Vraagt een instantie of andere notaris je om een document te laten legaliseren? Dan kun je dit door elke notaris laten doen. De notaris stelt dan vast dat jij het betreffende document zelf hebt ondertekend. Dit document onderteken je in het bijzijn van een notaris of een medewerker van het notariskantoor.
HOE GAAT EEN LEGALISATIE?
Het legaliseren van je handtekening op de door jou ontvangen volmacht of verklaring gaat bij ons op afspraak. Voordat we deze met je inplannen, ontvangen we graag:
1. Een digitale scan van het te legaliseren document
2. Een kopie van je geldige legitimatiebewijs
Mail je verzoek inclusief deze stukken naar notarissen@herschut.nl. Zo weten wij vooraf precies wat er voor de legalisatie van jouw document(en) nodig is. Geef in de mail ook aan op welke vestiging (Utrecht of Amsterdam) je graag langskomt. Vervolgens neemt een van onze juridisch medewerkers contact met je op voor het inplannen van een afspraak. De juridisch medewerker kan na het ontvangen van de te legaliseren documenten indicatie van de kosten geven.
KOSTEN
Voor bedrijven en andere organisaties verzorgen wij vaak legalisaties, al dan niet met een apostille (bevoegdheidsverklaring). De tarieven zijn afhankelijk van de verlangde werkzaamheden. Na ontvangst van de te legaliseren documenten kan de juridisch medewerker een kostenindicatie geven. De legalisatie van een handtekening op een door ons kantoor opgesteld document is kosteloos.
Heb je vragen? Neem dan gerust contact op met ons team dat de zakelijke legalisaties afhandelt.