Sinds 1 september 2003 is het mogelijk om de koopovereenkomst van een registergoed in te schrijven bij het Kadaster. Het gaan dan bijvoorbeeld om een huis, bedrijfspand of perceel grond. In deze blog zal ik onder andere uitleggen waarom je een koopovereenkomst in kunt schrijven. En waartegen deze inschrijving bescherming biedt en wie hierom kan vragen.
Waarom inschrijven?
Je hebt zojuist een koopovereenkomst ondertekend en daarmee een woning gekocht. Na het ondertekenen van de koopovereenkomst ben je nog geen eigenaar van de woning. Wel heeft de verkoper zich hiermee verplicht de woning aan de koper over te dragen tegen betaling van de koopprijs. De koper heeft zich verplicht aan verkoper de koopprijs te betalen.
De eigendom gaat pas over, nadat ook de akte van levering bij de notaris is ondertekend en is ingeschreven bij het kadaster. Is de akte van levering ingeschreven bij het Kadaster? Dan is voor iedereen zichtbaar dat jij de (nieuwe) eigenaar bent. Tussen het moment van ondertekenen van de koopovereenkomst en het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris zit soms veel tijd. In deze periode kunnen er dingen gebeuren waardoor de overdracht in gevaar komt. Of zelfs helemaal niet door kan gaan. Een verkoper kan bijvoorbeeld financiële problemen hebben waardoor er beslag wordt gelegd, of kan failliet gaan. Allemaal voordat de overdracht heeft plaatsgevonden.
Waartegen word je beschermd?
Een ingeschreven koopovereenkomst beschermt de koper tegen een aantal gebeurtenissen tussen het moment van inschrijven van de koopovereenkomst en het moment van levering. Deze in de wet opgesomde gebeurtenissen zijn onder andere:
- overdracht van de woning aan een andere koper;
- een onderbewindstelling van verkoper;
- verhuur van de woning;
- het aangaan van kwalitatieve verplichtingen door verkoper;
- beslagen op de woning;
- faillissement of surséance van betaling van de verkoper, of toepassing van de wet schuldsanering natuurlijke personen.
Wanneer de hiervoor genoemde gebeurtenissen plaatsvinden nadat de koopovereenkomst is ingeschreven, wordt de koper hiertegen beschermd. De levering zal in dat geval gewoon op de afgesproken datum kunnen plaatsvinden, vrij van de genoemde beperkingen.
Een ingeschreven koopovereenkomst biedt bescherming tot maximaal 6 maanden na inschrijving. Heeft de levering niet binnen 6 maanden na inschrijving van de koopovereenkomst plaatsgevonden? Dan verliest de inschrijving haar beschermende werking met terugwerkende kracht. Er wordt in dat geval gedaan alsof de koopovereenkomst nooit is ingeschreven. Zit er meer dan 6 maanden tussen het ondertekenen van de koopovereenkomst en het ondertekenen van de akte van levering? Dan moet je dus afwegen in welke periode je beschermd wilt zijn.
Wie kan om inschrijving verzoeken?
Je kunt op verschillende manieren opdracht geven voor het inschrijven van de koopovereenkomst. Koper en verkoper kunnen samen in de koopovereenkomst vastleggen dat deze zal worden ingeschreven. Ook kan de koopovereenkomst op verzoek van één partij, dus op alleen verzoek van koper of verkoper, worden ingeschreven. De inschrijving kan pas plaatsvinden nadat de bedenktijd is verstreken. Een koopovereenkomst kan alleen tijdens de bedenktijd worden ingeschreven, als deze is opgesteld en medeondertekend door een notaris. Voor meer informatie over de 3 dagen bedenktijd verwijs ik naar de blog van Simone.
Wanneer wij een verzoek voor inschrijving ontvangen, gaan wij hier zo snel mogelijk mee aan de slag. In dat geval stellen wij een verklaring op die bij het kadaster wordt inschreven, samen met een kopie of uittreksel van de koopovereenkomst. Denk er wel aan dat de gegevens uit de koopovereenkomst na inschrijving door iedereen geraadpleegd kunnen worden. Door een uittreksel van de koopovereenkomst in te schrijven kan worden voorkomen dat bepaalde afspraken openbaar worden.
Wij zijn je graag van dienst
Aan het inschrijven van de koopovereenkomst zijn extra kosten verbonden. Hier staat tegenover dat je voor een bepaalde periode beschermd bent tegen gebeurtenissen die de overdracht kunnen belemmeren. Als je meer informatie wilt over de mogelijkheden en de kosten om een koopovereenkomst in te schrijven, kun je natuurlijk contact met onze afdeling onroerend goed opnemen. Wij kunnen je met een passend advies van dienst zijn!