De eigenaar van een woning of een ander soort registergoed ontvangt jaarlijks een ‘aanslagbiljet’. In dit aanslagbiljet zijn de zakelijke lasten opgenomen die jaarlijks door de gemeente en het waterschap in rekening worden gebracht. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden tussen:
- de eigenaarslasten, zoals de onroerende zaakbelasting (OZB eigenaar), rioolheffing eigenaar en watersysteemheffing gebouwd. Dit zijn de lasten die samenhangen met de eigendom van een woning.
- de gebruikerslasten, zoals de afvalstoffenheffing, watersysteemheffing ingezetenen, de zuiveringsheffing en rioolheffing gebruik.
Wie betaalt deze zakelijke lasten?
Degene die op 1 januari (peildatum) in het kadaster geregistreerd staat als eigenaar, zal het aanslagbiljet ontvangen en dient deze kosten voor het gehele jaar te voldoen (óók indien de lasten via een automatische incasso maandelijks voldaan worden).
Bij de (ver)koop van een woning is het gebruikelijk om in de koopovereenkomst af te spreken dat de lopende lasten verrekend worden per de datum dat de koper eigenaar wordt. De verrekening vindt plaats via de nota van afrekening die voorafgaand aan de notariële overdracht door de notaris wordt toegestuurd. De verkoper krijgt de betaalde lasten op deze manier gedeeltelijk terug van de koper.
Welke lasten worden verrekend?
Tussen verkoper en koper worden slechts de eigenaarslasten verrekend. De gebruikerslasten worden niet tussen verkoper en koper verrekend en kunnen slechts via de gemeente of het waterschap verrekend worden. Mogelijk neemt de verkoper de betaalde gebruikerslasten mee als er sprake is van een verhuizing binnen dezelfde gemeente, of wordt het betaalde bedrag gedeeltelijk gerestitueerd wanneer de verkoper de gemeente verlaat. De koper ontvangt zelf een persoonlijk aanslagbiljet voor de betaling van de gebruikerslasten.
Zijn de zakelijke lasten nog niet bekend?
Het kan voorkomen dat het aanslagbiljet over het jaar waarin een woning wordt overgedragen nog niet door de verkoper is ontvangen.
De eigenaarslasten worden in dat geval verrekend op basis van de eigenaarslasten van het voorafgaande jaar. Zodra de actuele eigenaarslasten bekend zijn, zal een eventueel verschil tussen verkoper en koper onderling verrekend moeten worden (buiten de notaris om).
Vragen?
Is jouw vraag over de betaling van de eigenaarslasten nog niet beantwoord? Neem dan contact op met mij.