Uitspraak hoger beroep (16 juni 2015)
In het hoger beroep van de KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) tegen de HEMA Notarisservice heeft het hof alle klachten niet-ontvankelijk of ongegrond verklaard. Het hof komt tot het oordeel dat de notarisservice van HEMA technisch, juridisch en inhoudelijk niet in strijd is met de voor deelnemende notarissen geldende wet- en regelgeving.
De KNB had hoger beroep aangetekend tegen de eerdere beslissing (2 oktober 2014) van de kamer. Met als voornaamste klachten dat de bij HEMA aangesloten notarissen tekort zouden schieten op het gebied van regie, zorgplicht en geheimhouding en dat de tarieven – 125 euro per akte – te laag zouden zijn.
Al deze klachten zijn dus niet-ontvankelijk of ongegrond verklaard. Bovendien oordeelt het hof nu dat de geheimhouding van gegevens van cliënten altijd al voldoende gewaarborgd is geweest. Daarmee vernietigt het hof dus de eerdere beslissing van de kamer.
Duidelijke beslissing
Het hof heeft geconstateerd dat de KNB geen van de deelnemende notarissen heeft gehoord en bovendien niet daadwerkelijk onderzocht heeft of de betrokken notarissen hun zorgplicht hebben nageleefd. De KNB ging er volgens het hof al die tijd ten onrechte van uit dat de betrokken notarissen de zorgplichten en wet- en regelgeving niet zouden naleven.
“Wij hadden vertrouwen in de uitspraak” aldus André Lucas, directeur Financial Services bij HEMA. “De HEMA Notarisservice voorziet in een duidelijke klantbehoefte, en we zijn blij dat we hiermee door kunnen gaan”.
Transparant en flexibel
De HEMA Notarisservice is een online dienst van HEMA. Consumenten stellen op de website van HEMA zelf een conceptakte op voor een samenlevingscontract en/of testament. Het controleren door de notaris en het uiteindelijke passeren van de definitieve akte gebeurt bij de notaris op kantoor. Hiermee is de zorgplicht van de notaris gewaarborgd. Jean-Paul Bolhaar, woordvoerder van de deelnemende notariskantoren,: “Ik zie deze service als de toekomst. Het combineert de vraag van de moderne consument naar een efficiënt product met de kennis en jarenlange ervaring van kwaliteitsnotarissen. Het afsluiten van een samenlevingscontract of het opstellen van een testament moet een heldere en begrijpelijke zaak zijn. Op ons eigen kantoor is het aantal gepasseerde aktes ruim verdubbeld sinds de lancering van de service. We hebben hiermee een nieuwe doelgroep weten te bereiken. Veel nieuwe klanten geven aan blij te zijn met de begrijpelijke aktes.”
HEMA Notarisservice
Met de notarisservice biedt HEMA consumenten op een transparante, begrijpelijke en toegankelijke manier een samenlevingscontract en/of testament aan. De consument maakt de notariële conceptakte zelf aan, maar staat er niet alleen voor. De conceptakte wordt na het opstellen automatisch naar één van de deelnemende notariskantoren gestuurd die de consument zelf kiest. Het notariskantoor neemt dan telefonisch contact met de consument op. Op basis van een aantal vragen stelt de notaris vast of de akte goed opgesteld is of dat de consument toch een advies op maat moet krijgen. De notaris controleert zowel telefonisch als in een gesprek op kantoor of de akte aansluit bij de situatie en wensen van de consument. Of dat de consument toch een advies op maat moet krijgen. Met de notarisservice regelt de consument online via www.hema.nl/notarisservice zelf zijn samenlevingscontract of testament. Dat kost standaard 125 euro per akte.